Soko Grad



Glas Srpske - Kultura

ФОТОГРAФИЈA КAО УМЈЕТНИЧКО ДЈЕЛО
                                      
ЗАМАГЉЕНИ ВИДИЦИ ПРИРОДЕ

Жалосно је што домаћи фотографи немају више могућности да се додатно информишу о новим токовима о овој умјетности. Савез фотографа је два пута годишње организовао семинаре, који су били од велике помоћи домаћим умјетницима


5.4.2005 - ФОТОГРAФИЈA изазива све веће интересовање у Републици Српској како младих тако и старијих љубитеља умјетности. Колико је оних који се баве умјетничком фотографијом на прави начин, и каква је њена вриједност.Много је година прошло да би фотографија добила "орден" гране умјетности и популарност, која јој припада. Фотограф Драган Проле тврди да су највреднијим проглашаване оне фотографије које су означиле прекретницу у овој умјетности и доносиле су нешто ново и оригинално.
- Прва ствар која се гледа код фотографије, по чему се одређује њена вриједност је техника, кадрирање, композиција и ликовни елементи. То се временом мијењало. Када би неко искорачио из устаљене шеме, није био похваљен, али ако би устрајао постајао би познати умјетник - истиче Проле.
Ипак, најскупља фотографија икад продата на некој аукцији је једна од најстаријих. Ријеч је о фотографији која је снимљена 1842. године, а дјело је француског умјетника и историчара Јозефа де Прангија. Он је усликао храм бога Зевса у Aтини и то само три године послије појаве прве фотографије. На аукцији у Лондону маја 2003. године она је продата за готово 800 хиљада евра.
- Прве фотографије су рађене на позитиву, што значи да се нису могле израђивати у више примјера. То су били уникати. Таква је и фотографија Јозефа Филиберта Жиларта де Прангија, чија вриједност лежи у њеној оригиналности - рекао је фотограф Мићо Кашћелан.
Он каже да су прве фотографије документи времена у којем су настале и говоре о почетку овог умјетничког стваралаштва.


СВЕМИР              
Велики свемирски телескоп, који је лансиран 25. августа 2003. године Делта ракетом са Флориде шаље фотографије свемира, које у овом свјетлу до сад нису виђене. Прва фотографија коју је телескоп послао кошта милијарду и 200 милиона долара. Поставља се питање да ли је таква фотографија уопште умјетничко дјело, јер је није директно снимио човјек, рекао је Драган Проле.
 

- У вријеме Јозефа де Прангија мало је било оних који су се бавили овом умјетношћу. Обично су рађени портрети познатих и богатих личности. Тада је фотографија рађена поступком дагеротипије, када је постојао само позитив, тако да је урађен само један њен примјер - каже Кашћелан.
Он подвлачи да при вредновању фотографија има доста субјективног, али да одлучују мотиви и тренутак, који је забиљежен. Најбитније за умјетника ове врсте је, сматра Проле, да савлада класику технике и да тек тада може да се упусти у експериментисање.
- Главни проблем са вредновањем фотографије у свијету је тај што је у потпуности поремећен систем вриједности. Данас постоји велики број фактора који утичу на цијену фотографије, али то није показатељ њене вриједности. Неки од тих фактора су: познато име фотографа, раритет дјела, ријетки тренуци у природи, важни догађаји, катастрофе и други - прича Проле.
Он каже да је жалосно што домаћи фотографи немају више могућности да се додатно информишу о новим токовима у овој умјетности.
- У бившој Југославији Савез фотографа је два пута годишње организовао семинаре, који су били од велике помоћи домаћим умјетницима. Ту су они могли да размијене искуства и мишљења, да науче све о својој професији, најпознатијој по дефиницији "писање и цртање свјетлости" - рекао је Проле.
На аукцији у Лондону 2003. године постављена су још три нова рекорда. Те фотографије су достигле вриједност од 200 до 60 хиљада евра. Ријеч је о дјелима Aлвина Лангдона Кобурна, Луиса Руселета и Бенџамина Брекнела Тарнера, која су настала с краја 19. и почетком 20. вијека. Мићо Кашћелан и Драган Проле се слажу да вриједност тих фотографија првенствено лежи у њиховој јединствености и ријеткости.
- У вријеме настанка првих фотографија било је потребно око пет сати снимања, односно да буде отворена експозиција. Тада је било теже ускладити свјетло, пронаћи одговарајући мотив, али и сачувати своје умјетничко дјело - подвлачи Драган Проле.
Многи љубитељи овог умјетничког правца сматрају да би најскупља и највреднија фотографија требало да буде најспектакуларнија, најљепша, најемоционалнија и надасве умјетничка фотографија. Нажалост, данас, многи други фактори, невезани за фотографију, утичу на цијену овог умјетничког дјела.
 

М. ЈОТИЋ

Web design by Terra Byte Design Inc ©, 2013. All rights reserved